Функционалдық сауаттылық

AI арқылы функционалдық сауаттылық тапсырмаларын жасаңыз

Жасалған тапсырмалар

Мұхит суының қозғалыстары

7 сынып 04.12.2025
### Тапсырма: Мұхит суының қозғалыстары

**Мәтін:**

Айша және оның отбасы жазғы демалыста теңіз жағалауына саяхатқа шықты. Жағалауда жүргенде Айша су деңгейінің күн сайын өзгеріп отыратынын байқады. Бір күні таңертең су жағаға жақын болса, кешке қарай ол алыстап кетеді. Айша осы құбылыстың себебін білгісі келіп, анасы Айгүлге жүгінді. Айгүл оған бұл құбылыстың мұхит суының қозғалысына байланысты екенін және оны толқын, ағыс, толысу мен қайту сияқты су қозғалыстарының әсері бар екенін түсіндірді. Айгүл Айшаға әлемдегі мұхиттық ағыстардың бағыттары мен олардың климатына әсері туралы қосымша ақпарат берді.

**Диаграмма:**

1. Жер шарының картасында мұхиттардың негізгі ағыстары көрсетілген.
2. Толысу мен қайту құбылысының уақыт бойынша өзгеруі бейнеленген график.

**Сұрақтар:**

1. Айша мен анасы байқаған су деңгейінің өзгеруі қандай табиғи құбылысқа жатады? Бұл құбылыстың Жердегі тіршілікке қандай әсері бар деп ойлайсың?

2. Диаграммада көрсетілген мұхиттық ағыстардың бағытына қарай отырып, олардың қандай климаттық аймақтарға әсер ететінін анықта. Өз таңдауыңды түсіндір.

3. Толысу мен қайту кезіндегі су деңгейінің өзгерісі жағадағы тіршілік иелеріне қандай әсер етуі мүмкін? Осы өзгерістерді өз деңгейіңде қалай бақылай алатыныңды сипатта.

4. Егер сен Айша сияқты жағалауға барсаң, су деңгейінің өзгерісін қалай өлшеп, бақылар едің? Бұл өлшеулерден қандай мәліметтер алуға болады?

**Тапсырма:**

Айшаға мұхит суының қозғалыстары туралы қысқаша эссе жазуға көмектес. Эсседе толысу, қайту, толқын және ағыстардың табиғатын сипаттап, олардың табиғи орта мен адам өміріне әсерін түсіндір. Эссе жазуда нақты мысалдар мен диаграммадағы мәліметтерді қолданып, толық әрі түсінікті етіп жеткіз.

Мұхит суының қозғалыстары

7 сынып 04.12.2025
**Тапсырма: Мұхиттағы судың қозғалысы және оның әсері**

**Мәтін:**

Айнұр жазғы демалысында отбасымен бірге теңіз жағалауына демалуға барды. Олардың барған жері танымал серфинг алаңы болатын. Айнұр теңіз толқындарының үздіксіз жағаға соғылып, қайтадан тартылып жатқанын байқады. Оның ағасы серфингпен айналысуға қызығушылық танытты, өйткені толқындар оған теңіз үстінде сырғанауды ұнатты. Айнұр толқындардың қалай және неге пайда болатынын, мұхиттағы судың басқа да қозғалыстарын және олардың табиғатқа, адам өміріне қалай әсер ететінін білгісі келді.

**Диаграмма:**

(Диаграммада мұхиттағы судың негізгі қозғалыстары көрсетілген: толқындар, ағыстар, тасқындар және теңіз деңгейінің көтерілуі мен түсуі.)

**Сұрақтар мен тапсырмалар:**

1. **Толқындардың пайда болуы:**
- Толқындардың негізгі себептерін түсіндіріңіз. Жағалауда серфингпен айналысуға қандай табиғи құбылыстар әсер етуі мүмкін?

2. **Мұхит ағыстары:**
- Диаграмманы пайдалана отырып, мұхит ағыстарының қозғалысын сипаттаңыз. Айнұрдың отбасы тұрған жағалауға қандай ағыстар әсер етуі мүмкін және олар қандай климаттық жағдайларға әкеледі?

3. **Теңіз деңгейінің өзгеруі:**
- Теңіз деңгейінің көтерілуі мен түсуі жағалауда қандай әсерлерге әкелуі мүмкін? Бұл өзгерістер адамдардың өміріне қалай әсер етеді?

4. **Экологиялық әсері:**
- Мұхит суының қозғалыстарының экологиялық әсерлерін талқылаңыз. Айнұрдың отбасы демалып жатқан жағалаудың экожүйесіне қандай салдарлар болуы мүмкін?

5. **Қорытынды:**
- Айнұрға мұхит суының қозғалыстары туралы білгеніңізді түсіндіріңіз және бұл білімді нақты өмірде қалай пайдалануға болатынын ойластырыңыз.

Бұл тапсырма оқушылардың нақты өмірлік жағдайларды талдау қабілетін дамытып, табиғи құбылыстардың адам өміріне әсерін түсінуге көмектеседі.

гидросфера

7 сынып 31.10.2025
**Тапсырма тақырыбы: Судың ластануының салдары**

**Мәтін:**

Қазақстанның ең ірі өзендерінің бірі — Ертіс өзені. Қазіргі уақытта бұл өзенде су ластануының кейбір мәселелері байқалады. Өзеннің бойында орналасқан қалада бірнеше өндіріс орындары бар, олар өздерінің қалдықтарын өзенге тастайды. Бұл жергілікті халықтың денсаулығына зиян тигізуі мүмкін. Сонымен қатар, ауыл шаруашылығында қолданылатын тыңайтқыштар мен пестицидтер де өзен суына түседі.

Соңғы зерттеулер көрсеткендей, өзен суындағы ауыр металлдардың деңгейі рұқсат етілген мөлшерден асып кеткен. Бұл жағдай балықтарды, су жануарларын және өзеннің экожүйесін бұзады. Жергілікті тұрғындар бұл суды тұрмыста пайдаланып, кейбіреулері оны ішеді де.

**Диаграмма:**

Диаграммада Ертіс өзеніндегі су сапасының соңғы жылдардағы өзгерістері көрсетілген. Диаграммадан өзендегі ауыр металлдардың мөлшерінің жыл сайын артып келе жатқанын байқауға болады.

**Сұрақтар:**

1. Мәтін мен диаграмманы сараптай отырып, Ертіс өзенінің ластануының негізгі себептерін атаңыз.
2. Судың ластануының жергілікті тұрғындардың денсаулығына және қоршаған ортаға қандай әсері болуы мүмкін?
3. Өзен суын ластанудан қорғау үшін қандай шаралар қолдану қажет деп ойлайсыз?
4. Егер сіз қаланың әкімі болсаңыз, өзеннің экологиялық жағдайын жақсарту үшін қандай үш негізгі қадам жасар едіңіз?
5. Өз ойыңызша, судың сапасын бақылауда ұстау үшін заманауи технологияларды қалай қолдануға болады?

Бұл тапсырма оқушылардың қоршаған ортаны қорғау туралы ойлануына және нақты өмірлік мәселелерді шешу дағдыларын дамытуға бағытталған.

гидросфера

7 сынып 24.10.2025
**Тапсырма тақырыбы: Жердегі су ресурстарының маңызы**

**Мәтін:**

Сенің ауылыңда ұзақ уақыт бойы жаңбыр жаумады, және су тапшылығы сезіле бастады. Мұндай жағдайлардан ауыл шаруашылығы, тұрмыстық қажеттіліктер және күнделікті өмірге байланысты қиындықтар туып отыр. Ауылдың басты өзені де кеуіп қалды. Осы жағдай ауыл тұрғындарының су қорын тиімді пайдалану және қорғау қажеттілігін түсіне бастауына себеп болды.

**Диаграмма:**

Ауылдағы су тұтыну үлестері:
- 50% - ауыл шаруашылығы
- 30% - тұрмыстық пайдалану
- 10% - өнеркәсіп
- 10% - басқа қажеттіліктер

**Сұрақтар:**

1. Су тапшылығы жағдайында ауыл тұрғындары қандай шаралар қолдануы мүмкін? Екі нақты ұсыныс келтіріңіз.

2. Диаграммаға қарап, қай салада суды үнемдеу ең үлкен әсер беруі мүмкін екенін анықтаңыз және не себепті екенін түсіндіріңіз.

3. Судың экологиялық және экономикалық тұрғыдан маңызын сипаттаңыз. Судың жетіспеушілігі қандай салдарға алып келуі мүмкін?

4. Егер жаңа технологиялар суды үнемдеуге көмектесетін болса, қандай технологиялық шешімдерді ауылға енгізуді ұсынар едіңіз? Бұл ұсынылып жатқан шешімдердің артықшылықтары қандай?

Осы тапсырма арқылы оқушылар су ресурстарын тиімді пайдаланудың маңыздылығын түсінеді және нақты жағдайларда қолдануға болатын практикалық дағдыларды меңгереді.

гидросфера

5 сынып 22.10.2025
### Тапсырма: Гидросфера және оның маңызы

#### Мәтін

Күнделікті өмірімізде судың алатын орны ерекше. Біз суды ішу үшін ғана емес, тамақ дайындау, жуыну және өсімдіктерді суару үшін де пайдаланамыз. Гидросфера - Жердің барлық су ресурстарының жиынтығы. Ол мұхиттардан, теңіздерден, өзендерден, көлдерден және мұздықтардан тұрады. Жер бетіндегі судың 97%-ы тұзды, ал тек 3%-ы ғана тұщы су, оның ішінде 2%-ы мұз түрінде, ал тек 1%-ы ғана өзендер мен көлдерде.

Сендердің мектептеріңдегі жаңа жоба аясында мектеп бақшасында өсірілетін өсімдіктердің су қажеттілігін анықтау керек. Осы мақсатта гидросфера туралы білімдеріңді қолдана отырып, төмендегі тапсырмаларды орындаңдар.

#### Тапсырмалар

1. **Өсімдіктерге арналған судың маңызы:** Сенің ойыңша, өсімдіктің дұрыс өсуі үшін су неге қажет? Өз мысалдарыңды келтіре отырып түсіндір.

2. **Су ресурстарының қолжетімділігі:** Мектеп бақшасына қажетті суды қайдан алуға болады? Судың қолжетімділігін қалай қамтамасыз етуге болады?

3. **Суды үнемдеу:** Өсімдіктерге қажет суды үнемдеу үшін қандай шаралар қолдануға болады? Күнделікті тұрмыста суды үнемдеу жолдары туралы ойлан.

4. **Тәжірибе:** Үйіңде немесе мектепте шағын эксперимент жаса. Бір өсімдікті тұрақты суар, ал екіншісін сирек суар. Екі аптадан кейін өсімдіктердің жағдайын салыстыр. Нәтижелеріңді жазып, суретке түсіріп, талдауыңды жаса.

5. **Диаграмма:** Жердегі су ресурстарының пайыздық үлесін көрсететін диаграмма жаса. Диаграммада тұщы су мен тұзды судың үлесін анық көрсет.

Бұл тапсырмалар сендердің гидросфера туралы түсінігіңді тереңдетіп, судың өмірдегі маңызын түсінуге көмектеседі.

қазақстанның табиғат зоналары

6 сынып 22.10.2025
**Тапсырма: Қазақстанның табиғат зоналары**

Жағдай: Сенің отбасың жазғы демалыста Қазақстанда саяхаттауға шешім қабылдады. Сендер Қазақстанның әртүрлі табиғат зоналарын зерттеп, қайда саяхаттағыларың келетінін анықтауларың керек.

Мәтін: Қазақстан аумағы алуан түрлі табиғат зоналарымен ерекшеленеді. Елдің батыс бөлігінде Каспий маңы ойпаты мен құмды шөлдер орналасса, шығысында Алтай таулары созылып жатыр. Қазақстанның оңтүстігінде шөлейттер мен шөлдер басым келеді, ал солтүстігінде орманды дала мен дала зоналары жайғасқан. Бұл зоналарда өсімдіктер мен жануарлардың түрлі түрлері кездеседі.

Мысалы, Каспий маңы ойпатында сазды және құмды шөлдер болса, Жетісу Алатауының етегінде жасыл жайылымдар мен таулы ормандар бар. Балқаш көлі жағалауында жартылай шөлейт аймақтар кездеседі, ал Қарқаралы таулары ормандарымен танымал.

Диаграмма: (Диаграммада Қазақстанның табиғат зоналарының картасы көрсетілген. Әрбір зона әртүрлі түспен белгіленген: шөлдер, шөлейттер, далалар, ормандар және таулар.)

Сұрақтар мен тапсырмалар:

1. Диаграммаға қарап, Қазақстанның қай табиғат зонасы сенің қызығушылығыңды оятатынын анықта. Неге?
2. Саяхат барысында осы табиғат зонасында қандай табиғи құбылыстарды немесе жануарлар әлемін көргің келеді?
3. Егер сендер таулы аймаққа баруды шешсеңдер, ол жерде қандай дайындық шараларын қабылдау керек?
4. Әр табиғат зонасының ерекшеліктерін ескере отырып, отбасыңмен бірге сапар жоспарын жаса. Осы жоспарда әр зонадағы қауіпсіздік шараларын да қамты.

Бұл тапсырмалар сенің Қазақстанның бай табиғаты туралы түсінігіңді кеңейтіп, табиғат зоналарының ерекшеліктерін, олардың әртүрлілігін және оларды қорғау қажеттілігін түсінуге көмектеседі.

қазақстанның климаты

8 сынып 21.10.2025
**Тапсырма: Қазақстанның климаттық ерекшеліктері**

**Мәтін:**

Қазақстан - үлкен аумақты алып жатқан мемлекет, оның климаты әр түрлі аймақтарда ерекшеленеді. Қазақстанның солтүстігі мен оңтүстігі арасындағы климаттық айырмашылықты түсіну үшін төмендегі деректерді қарастырайық.

Аружан мен Әли жазғы демалысын Қазақстанның әр түрлі аймақтарында өткізуді жоспарлап отыр. Олар алдымен Солтүстік Қазақстанда орналасқан Петропавл қаласына, содан кейін Оңтүстік Қазақстандағы Шымкент қаласына барады. Олар осы қалаларда ауа райының қандай болатынын білу үшін интернеттен мәліметтер жинады.

**Деректер:**
- Петропавлдың орташа жазғы температурасы: 20°C
- Шымкенттің орташа жазғы температурасы: 30°C
- Петропавлда жаз айларындағы ылғалдылық деңгейі жоғары және жиі жаңбыр жауады.
- Шымкентте жазда ауа құрғақ және сирек жаңбыр жауады.

**Сұрақтар:**

1. Аружан мен Әлиге Петропавл мен Шымкентке сапар шегуге қандай киімдер мен жабдықтарды ұсынар едіңіз? Әр қала үшін жеке-жеке түсіндіріңіз.

2. Сіз Аружан мен Әлиге демалыс барысында қандай іс-шаралармен айналысуды ұсынасыз? Әр қаладағы ауа райын ескеріп, мысалдар келтіріңіз.

3. Петропавл мен Шымкенттегі климаттық айырмашылықтарды ескере отырып, әр қаладағы тұрғындардың тұрмысында қандай өзгерістер болуы мүмкін деп ойлайсыз?

4. Егер сізге Қазақстанның оңтүстік және солтүстік аймақтарында ауыл шаруашылығын дамыту тапсырылса, климаттық ерекшеліктерді ескеріп, қандай дақылдарды өсіруді ұсынар едіңіз? Неліктен?